Siirry sisältöön

Ammattitaitoisista kuljettajista on pulaa – hyväksymisasiakirjalla ajamista helpotettava

Kuljetus- ja logistiikka-alalla henkilöiden saatavuudessa on suhdannevaihteluita, mutta yleisesti tiedossa on, että alan osaajat eläköityvät ja uusia osaajia tarvitaan alalle enemmän kuin on tulijoita.

Alalle tulee olla mahdollista kouluttautua useita eri koulutuspolkuja pitkin, jotta kuorma-autojen ja linja-autojen rattien taakse saataisiin houkuteltua lisää kuljettajia.

Perustason ammattipätevyyden hankkimiseen liittyvässä sääntelyssä on kuitenkin ongelmia, jotka aiheuttavat eriarvoisuutta koulutusmallien välillä.

Ammattioppilaitoksessa tutkintoon tähtäävän koulutuksen valinneet opiskelijat voivat saada hyväksymisasiakirjan, joka oikeuttaa heidät ajamaan ajo-oikeutensa mukaisia ajoneuvoja tai ajoneuvoyhdistelmiä Suomessa (Ahvenanmaata lukuun ottamatta) jo koulutuksen aikana – ilman vielä voimassa olevaa ammattipätevyyttä.

Sen sijaan työ- ja elinkeinoministeriön, työnantajan tai yksityisen henkilön itse rahoittamassa koulutuksessa hyväksymisasiakirjaa ei myönnetä.

Hyväksymisasiakirja tulisi myöntää koulutuksen rahoittajasta riippumatta

Opiskelijat saavat samansisältöisen koulutuksen samoilta kouluttajilta, samoilla osaamistavoitteilla, materiaaleilla ja välineillä. Lisäksi opiskelijat voivat jopa istua vierekkäin samoilla oppitunneilla. Toiselle opiskelijalle voidaan kirjoittaa hyväksymisasiakirja, mutta toiselle opiskelijalle ei.

”Opiskelijat ovat epätasa-arvoisessa asemassa”, Olli Sivonen CAP-Groupilta kiteyttää ongelman.

Asian korjaamiseksi Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Linja-autoliitto ja CAP-Group ovat lähestyneet päättäjiä esityksellä, jotta eriarvoisuus poistettaisiin.

Esityksessä ehdotetaan, että hyväksymisasiakirja palautetaan aikaisemman käytännön mukaiseen tulkintaan, missä asiakirja voidaan myöntää 6 kk – 3 v kestävässä kuljettajan ammattipätevyyskoulutuksessa olevalle opiskelijalle riippumatta koulutuksen rahoittajasta.

Esitetyillä muutoksilla halutaan parantaa oppimistuloksia, työelämävastaavuutta, opiskelijoiden oikeuksien tasa-arvoista kohtelua sekä liikenne- ja työturvallisuutta.

Duolog kannattaa uudistusta

Vuonna 2006 perustettu Duolog Oy on erikoistunut ammattikuljettajien rekrytointiin ja vuokraukseen erilaisiin kuljetustehtäviin asiakasyritystensä tarpeiden pohjalta. Valtakunnallisesti toimivalla yrityksellä on noin 400 kuljettajaa erilaisissa kuljetustehtävissä, mikä tekee siitä yhden suurista tavaraliikenteen ammattikuljettajien työnantajista Suomessa.

Toimitusjohtaja Petter Eriksson Duologista allekirjoittaa täysin esityksen, jotta alalle saataisiin mahdollisimman sujuvasti lisää osaajia vastaamaan alan kasvavaan Euroopan laajuiseen kuljettajapulaan. ”Mikäli emme nyt toimi ja mahdollista alalle kouluttautumista kasvavassa määrin, olemme pian saman haasteen edessä kuin muu Eurooppa ja ilman osaavaa työvoimaa.”

”Asiakkaamme haluavat, että koulutuksella vastataan kasvavaan työvoimatarpeeseen. Alan opiskelijoilla tulee olla mahdollisuus oppia aidossa yrityksen työympäristössä ja ajaa koulutuksen aikana ilman ammattipätevyyttä hyväksymisasiakirjan valtuutuksella riippumatta koulutuksen rahoitusmuodosta”, Eriksson jatkaa.

Katso esitys ammattiliikenteen kuljettajakoulutuksen kehittämiseksi:

https://capproacademy.fi/esitys-ammattiliikenteen-kuljettajakoulutuksen-kehittamiseksi/